Gå til innhold

Dagensspørsmål.

29/09/2009

DAGENSspørsmål» Hei! Jeg lurer på hva det beste jeg kan spise til frokost er. Jeg vet at mange sier havregrøt, men det vil jo bli veldig kjedelig i lengden. Hva er alternativene mine?»

 

 

Du har mange mange andre alternativer til havregrøten!
Alternativer kan være grovbrød eller grove knekkebrød med pålegg. Pålegg du kan bruker er magre typer som alle «go og mager» produktene til gilde, kokt skine o.l., og pålegg med sunt fett:makrell i tomat, tunfisk, majonessalater og peanøttsmør. Her er det mye kalorier så vær obs på mengdene hvis du passer vekten, men det er ikke nødvendig å unngå dem helt. Ost er ok i visse mengder,jeg anbefaler de lettere variantene, f.eks. norvegia lettere (16% fett) o.l. Til hverdags bør du styre unna pålegg med sukker.

Frokost

Du kan også spise kornblandinger uten sukker; f.eks 4korn er bra, og go’ dag blandingene fra AXA, disse inneholder likevel litt sukker fra frukten, men er et godt alternativ likevel, bare vær obs på mengdene.
 Pynt gjerne med frukt, frisk eller tørket, og litt nøtter.

Egg er en annen mulighet til frokost, kokt, i omelett eller i eggerøre, jeg anbefaler å spise grovbrød til for å få opp inntaket av fiber.
 
Når det gjelder havregrøten fins det muligheter for å «freshe» den opp litt, nå i eplesesongen kan det være en ide å lage eplemos (trengs nesten ikke noe sukker) til å ha i grøten, og strø over med kanel.
En annen ide kan være å putte rosiner og/eller nøtter i grøten. 
 havregrot
Til drikke anbefaler jeg ekstra lettmelk eller skummet melk, evt vann. Hvis du ikke drikker melk bør du spise endel ost, for å få dekket kalsiumbehovet ditt; ca 2 skiver med gulost dekker dagsbehovet for kalsium.

 


Hilsen,

*Benedicte*

TreningsGlede
http://www.treningsglede.com

————————————————————
Husk at det er ikke hvor ofte du trener det kommer an på, det er hva du gjør når du først trener!

No comments yet

Legg igjen en kommentar